Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem
Polák, Jindřich ; Liška, Petr (vedoucí práce) ; Flídr, Jan (oponent)
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem Abstrakt Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku zneužívajících ujednání ve spotřebitelských smlouvách. Jedná se o dílčí část právní úpravy smluv uzavíraných se spotřebitelem. Česká právní úprava zneužívajících ujednání vychází z práva Evropské unie, konkrétně ze směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o zneužívajících ujednáních ve spotřebitelských smlouvách. Systém ochrany založený směrnicí vychází z předpokladu, že se spotřebitel nachází ve slabší pozici, co se týče vyjednávací síly a úrovně znalostí, a proto přistupuje na smluvní podmínky předem připravené podnikatelem, aniž by mohl ovlivnit jejich obsah. Směrnice proto zakazuje taková smluvní ujednání, která v rozporu s požadavkem poctivosti způsobují významnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran v neprospěch spotřebitele. Český zákonodárce zprvu transpozici zmíněné směrnice provedl ne zcela vhodným způsobem. Předmětné nedostatky se pokouší odstranit nedávno přijatá novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Ta navíc reaguje na aktuální vývoj unijní regulace spotřebitelského práva. Jádrem práce je rozbor změn touto novelou provedených ve vztahu k právní úpravě zneužívajících ujednání. První část práce uvádí a analyzuje některé základní pojmy spotřebitelského práva. Druhá...
Tři problematické aspekty posuzování ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách v rozhodovací praxi soudů v letech 2020-2022
Švarcbek, Alexandr ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Tomášek, Petr (oponent)
Tři problematické aspekty posuzování ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách v rozhodovací praxi soudů v letech 2020-2022 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá problematikou ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách. Cílem diplomové práce bylo na základě analýzy rozhodnutí soudů z let 2020-2022 zjistit, zda v rozhodovací praxi soudů dochází při posuzování skutkově obdobných případů (ujednání o smluvní pokutě) k rozdílnému právnímu posouzení, a pokud ano, z jakých důvodů tomu tak je. Diplomová práce odhaluje, že v některých otázkách je právní posouzení soudů ve skutkově obdobných případech zcela rozdílné. Na základě provedené analýzy jsou formulovány celkem tři hlavní problémy vznikající při posuzování ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách. Jmenovitě se jedná o problém týkající se posuzování přiměřenosti výše smluvní pokuty a s tím související moderační právo soudu, jasnosti a srozumitelnosti ujednání o smluvní pokutě a (ne)možnosti zahrnutí ujednání o smluvní pokutě do obchodních podmínek či jiných listin odlišných od spotřebitelské smlouvy hlavní. Rovněž z provedených analýz vyplynulo, že ve více než 1/3 případů soudy opomíjejí zvláštní právní úpravu spotřebitelských smluv a nezabývají se specifiky postavení spotřebitele ve vztazích s podnikatelem. V...
Závazkové poměry s mezinárodním prvkem se zaměřením na spotřebitelské smlouvy
Zubík, Ondřej ; Bříza, Petr (vedoucí práce) ; Pauknerová, Monika (oponent)
Závazkové poměry s mezinárodním prvkem Abstrakt Tato práce se zabývá úzkou výsečí závazkových vztahů s mezinárodním prvkem, a to spotřebitelskými smlouvami, které jsou charakteristické zejména stranami smlouvy (spotřebitelem a podnikatelem). Spotřebitelská ochrana zasahuje také do mezinárodního práva soukromého, přičemž stěžejní právní normy na ochranu spotřebitele obsahují zejména nařízení Řím I a Brusel I bis. V této práci vycházím především z těchto nařízení a dále z judikatury Soudního dvora Evropské unie, která závazně vykládá ustanovení vyplývající ze zmíněných nařízení. Tato práce odpovídá na otázky: (i) Na jaké smlouvy dopadá ochrana stanovená v čl. 6 Řím I a čtvrtém oddíle Brusel I bis a jak se tato ochrana projevuje? (ii) Jak se řeší situace v případě změny bydliště či neznámého bydliště spotřebitele po uzavření smlouvy a (iii) Jaká kritéria jsou rozhodná při posuzování zaměřovací činnosti podnikatele na členský stát, v němž má spotřebitel (obvyklé) bydliště? Práce je rozdělena do šesti kapitol. V první kapitole se věnuji vymezení základních pojmů: závazkový poměr, mezinárodní prvek a spotřebitelská smlouva. V druhé kapitole se blíže zaobírám vymezením subjektů spotřebitelské smlouvy, jimiž jsou spotřebitel a podnikatel. Třetí a čtvrtá kapitola pojednávají o rozhodném právu a jurisdikci smluvních...
Spotřebitelské smlouvy
Švihelová, Zuzana ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Salač, Josef (oponent)
Resumé Cílem této diplomové práce je analyzovat otázku práva spotřebitelských smluv v České republice v kontextu evropského práva. Práce je složena ze šesti kapitol, každá z nich se zabývá různými aspekty spotřebitelského práva. První kapitola je úvodní a nabízí obecný náhled na zkoumané téma a moji osobní motivaci pro výběr daného tématu. Druhá kapitola je rozdělena do dvou částí. První část rekapituluje velmi krátkou historii spotřebitelského práva. Druhá část se soustředí na evropské spotřebitelské právo a jeho přímý vliv na české zákonodárství. Třetí kapitola je stěžejní kapitolou diplomové práce, neboť definuje základní terminologii spotřebitelského práva: smlouvu, spotřebitele a dodavatele. Kapitola je rozdělena do tří částí: jedna část pro každý pojem. V první části je také pojednání o uzavírání smlouvy, e-shopech a zvláštních smluvních typech podle občanského zákoníku. O tématu je pojednáváno z hlediska českého i evropského práva s relevantní judikaturou. Čtvrtá kapitola je rozdělena do dvou částí a pojednává o ochraně spotřebitele. První část se věnuje té odnoži práva ochrany spotřebitele, které je upraveno právem veřejným (především pak správním a trestním právem). Druhá část je pro tuto diplomovou práci důležitější a definuje ochranu spotřebitele z hlediska soukromoprávního (především pak práva...
Soukromoprávní a veřejnoprávní aspekty podomního prodeje
Veverková, Svatava ; Frinta, Ondřej (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá soukromoprávními a veřejnoprávními aspekty, které jsou specifické pro podomní prodej. Jejím hlavním cílem je komplexní analýza těchto aspektů, přičemž velký důraz je kladen na problematiku ochrany spotřebitele. Práce dále zkoumá nedostatky právní úpravy de lege lata v teoretické rovině i v aplikační praxi a tyto nedostatky konfrontuje s návrhy de lege ferenda.
Právní regulace obsahu smlouvy v B2C vztazích (z hlediska ochrany spotřebitele)
Opolzerová, Kristýna ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Eichlerová, Kateřina (oponent)
1 Právní regulace obsahu smlouvy v B2C vztazích (z hlediska ochrany spotřebitele) Abstrakt Tato diplomová práce se věnuje právní regulaci obsahu spotřebitelské smlouvy z perspektivy spotřebitele. Práce je konkrétně cílena na úpravu oblasti nepřiměřených ujednání, kterou hlouběji analyzuje. Hodnocena je transpozice evropské úpravy a případné nedostatky z ní plynoucí. Diplomová práce je rozdělena do šesti hlavních kapitol, které rozvíjejí téma od obecných základů až ke konkrétním aspektům ochrany spotřebitele před nepřiměřenými ujednáními ze strany podnikatele. První kapitola pojednává obecně o ochraně spotřebitele, představuje základní charakteristiku spotřebitelského práva a nastiňuje nejdůležitější prameny právní úpravy, včetně ústavních principů. Druhá část vymezuje základní definice týkající se tématu, které jsou používány napříč celou diplomovou prací. Pozornost je věnována problémům spojeným s pojmy spotřebitelské smlouvy a podnikatele a spotřebitele jako smluvních stran těchto kontraktů. Třetí kapitola se již zabývá tématem nepřiměřených ujednání, když komplexně pojednává o obecném vymezení zneužívajících klauzulí ve směrnici o nepřiměřených ujednáních a občanském zákoníku. Důraz je kladen na jednotlivé definiční znaky vyložené judikaturou Soudního dvora Evropské unie stejně jako vyšších soudů České...
Práva z vadného plnění ve spotřebitelských smlovách
Nováková, Kristýna ; Elischer, David (vedoucí práce) ; Dvořák, Jan (oponent)
Práva z vadného plnění ve spotřebitelských smlouvách Abstrakt Tato diplomová práce, která se zabývá právy z vadného plnění ve spotřebitelských smlouvách, pojednává jak o obecné úpravě práv z vadného plnění ve vztahu podnikatele a spotřebitele, tak i o speciálních právech z vadného plnění v tomto vztahu v případě uzavření smlouvy kupní a smlouvy o dílo. V práci jsou uvedeny definice a vymezení základních subjektů spotřebitelského práva, stejně tak právní pojmy, které jsou s aplikací právních norem spotřebitelského práva často spojovány. Takovými pojmy jsou jak vadné plnění, tak jednotlivé druhy vad, případně i sporná záruka vyplývající ze zákona nebo dobrovolná smluvní záruky poskytnutá prodejcem. Tato práce podrobně pojednává o právech z vadného plnění, které náleží kupujícímu v případě uzavření kupní smlouvy. Speciální zaměření je věnováno zvláštnímu pododdílu OZ o prodeji zboží v obchodě. Součástí této práce je i definice pojmu reklamace, řádné uplatnění práva z vadného plnění co do jeho obsahu, způsobu, či formy, případně práce představuje i osoby oprávněné či povinné k reklamaci. Práce řeší i problémy s řádným uplatněním reklamace, jak ve formě neuznání práva z vadného plnění, tak v případě nečinnosti prodávajícího a samozřejmé též jejich řešení. Část této práce je zároveň zaměřena na práva z vadného...
Právní regulace obsahu smlouvy v B2C vztazích (z hlediska ochrany spotřebitele)
Krahulíková, Kateřina ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Pelikán, Robert (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem regulace obsahu spotřebitelské smlouvy z pohledu spotřebitele. Cílem této práce je analyzovat tuto regulaci, zhodnotit, zda je taková právní úprava dostatečná, v čem lze spatřovat nedostatky, jaké vykazuje problémy a zda je regulace v konkrétním případě účelná a plní svou funkci, tedy chrání slabší stranu smluvního vztahu. Práce je členěna do pěti základních částí. První část se věnuje úvodu do tématu a zaměřuje se na vymezení osoby spotřebitele, důvody jeho ochrany, principy, ze kterých při jeho ochraně vycházíme. Druhá část práce se zabývá nepřiměřenými ujednáními ve spotřebitelské smlouvě. Při tom jsou analyzována problematická ustanovení s přihlédnutím k závěrům v judikátech Soudního dvora Evropské unie i soudů českých. Samostatná pozornost je věnována možnosti sjednání smluvní pokuty ve všeobecných obchodních podmínkách. Třetí část práce se věnuje informačním povinnostem. Shrnuje evropskou úpravu v této oblasti a představuje zdroje informačních povinností pro podnikatele. Z porovnání dřívějších a nových úprav je sledována tendence v informačních povinnostech v Evropské unii. Informační povinnosti jsou také podrobeny kritickému pohledu, a to především na základě odborných článků. Národní úprava informačních povinností je rozdělena na úpravu obecnou a vůči...
Právní ochrana spotřebitele
VACHOVÁ, Markéta
Cílem práce je vymezit základní pojmy z oblasti ochrany spotřebitele, analyzovat současnou právní úpravu vztahující se k ochraně spotřebitele a provést její komparaci s předchozí právní úpravou. Na základě zjištěných nedostatků a nepřesností jsou zde navrženy náměty de lege ferenda. Praktická část je zaměřena na předváděcí akce.
Práva a povinnosti stran spotřebitelských smluv se zaměřením na smlouvy uzavírané distančním způsobem
Vacková, Kristýna ; Elischer, David (vedoucí práce) ; Dvořák, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá právy a povinnostmi stran spotřebitelských smluv, kdy na jedné straně stojí spotřebitel a na straně druhé podnikatel. Práce je zaměřena na spotřebitelské smlouvy uzavírané distančním způsobem. Podstatou právní úpravy je zde ochrana spotřebitele jakožto slabší smluvní strany, a tak je právními předpisy postavení spotřebitele posilováno, u smluv uzavíraných distančním způsobem je tato tendence ještě významnější vzhledem k tomu, že distanční charakter uzavírání smluv může ještě více znevýhodňovat spotřebitele. Práce je rozdělena do třech tematických okruhů, kterým předchází definice pojmů, které jsou stěžejní pro zvolené téma práce. Jednotlivými tematickými okruhy práce následně jsou: informační povinnosti podnikatelů, odstoupení od smlouvy a práva z vadného plnění. První okruh se zabývá jednotlivými informačními povinnostmi podnikatele s rozdělením na informační povinnosti vyplývající z občanského zákoníku a pak z jiných právních předpisů. Ve shrnutí této části je pak jednoduchý výčet povinně sdělovaných informací na modelovém případu. Druhý okruh je věnován rozboru specifického institutu pro spotřebitelské smlouvy uzavírané distančním způsobem, a to odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve čtrnáctidenní lhůtě. Třetí okruh pak vymezuje práva z vadného plnění, a to jednak v rámci...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.